توصیه نامه ی فرهنگیان برای برون رفت از فشار اقتصادی (طنزی تلخ )

توصیه نامه ی فرهنگیان برای برون رفت از فشار اقتصادی (طنزی تلخ )
شغال و دبیر
مفتش دبیری دید بی دست و پای فرو ماند در لطف و صنع خدای
که چون زندگانی به سر می برد؟ بدین مزد دست از کجا می خورد؟
در این بود درویش شوریده رنگ شغالی در آمد حقوق دبیران به چنگ
حقوق دبیر نگون بخت را سیر خورد دبیری به ته مانده نتوان و شاید بمرد
زنخدان فرو برد چندی به جیب که بخشنده روزی فرستد ز غیب
نه بیگانه تیمار خوردش نه دوست چو چنگش رگ و استخوان ماند و پوست
دگر ماه باز اتفاق اوفتاد که روزی رسان قوت ته مانده داد
حقوق دبیر بیننده را خیره کرد شد و تکیه بر آفریننده کرد
کز این پس به کنجی نشستن چو مور به از روزی اندک و حرف زور
چو صبرش نماند از ضعیفی و هوش ز دیوار جیبش برآمد خروش
برو فکر شغلی دگر باش، ای عزیز میفکن تو خود را در این درس و میز
که تعلیم و آموزش و درس و میز ندارند ارزش به اندازه ی یک پشیز
کرم ورزد آن سر که مغزی در اوست نه دون همتان که سر هستند و پوست
کسی نیک بیند به هر دو سرای که نیکی رساند به خلق خدای
علی بهشتی نیا"صریر"
توصیه نامه ی فرهنگیان برای برون رفت از فشار اقتصادی
دستگاه ایمنی بدن برخی از موجودات برای بقا و مقابله با مرگ در شرایط مختلف زمانی تغییر می کند. به عنوان مثال دستگاه ایمنی پشه ی آنوفل در طول زمان به گونه ای تغییر کرده که در مقابل انواع یافته های بشر ایمن شده و پیشرفت های علمی بشر تغییر چندانی در زندگی این پشه نداشته است . این نوع عملکرد سیستم ایمنی، در انسان نسبت به سایر موجودات ضعیف تر است؛ البته دلایل علمی تایید شده ای برای این نظریه وجود ندارد، اما یک استثنا ما را به نظریه ی تغییر سیستم ایمنی بدن انسان نزدیک تر می کند و آن هم دستگاه ایمنی بدن معلمان است .
دستگاه ایمنی معلمان تنها دستگاه ایمنی بسیار مقاوم برای بقا است. این دستگاه به گونه ای عمل می کند که معلم می تواند در شرایط مختلف محیطی و حقوقی بدون هیچ آسیبی به حیات خود ادامه دهد. اما دستگاه چرا و چگونه در معلمان ایمن تر است؟ تحقیقات اخیر اثبات کرده است که دلیل مقاوم بودن دستگاه ایمنی معلمان ریشه ای تاریخی دارد. تنگناهای تاریخی ایجاد شده برای معلمان از زمان خلقت تاکنون نقش بسیار سازنده ای در تغییر سیستم ایمنی معلمان داشته و در دوره های مختلف عنوان های متفاوتی گرفته است . برای نمونه در برهه ای از زمان معلمان چون شمع می سوختند و در مقابل نبود برق و سایر ابزار روشنایی ایمن شده و نسبت به آن ها بی نیاز بودند و یا در برهه ای، کارشان فی سبیل الله بوده و در مقابل سایر راههای غیر سبیل اللهی ایمن بوده و منحرف نشده اند .
اما مهم ترین دلیل ایمن شدن دستگاه معلمان، اقتصاد مقاومتی بوده است؛ از آنجایی که اقتصاد مقاومتی معلمان از زمان خلقتشان شروع می شود، این سیستم نقش بسیار سازنده ای در مقابله با فشارهای اقتصادی و تحریم ها داشته است . این دستگاه به قدری ایمن است که یک معلم می تواند با کمترین درآمد و بدون حقوق و مزایا به حیات خود ادامه دهد. بدون شک هیچ سیستم ایمنی نمی تواند با درآمد پانصد هزار تومانی در ماه و عیدی سیصد و پنجاه هزار تومانی و بدون هیچ مزایایی در مقابل فشارهای حاکم مقاومت کند .
با توجه به مطالب فوق برای افزایش آستانه ی تحمل مردم در مقابل فشارهای اقتصادی و مانوس شدن با اقتصاد مقاومتی راهکارهای زیر ارائه می گردد.
1. وزارت آموزش و پرورش متولی استخدام همه کارمندان و کارگران شود.
2. حقوق و مزایای کارمندان و کارگران، همچون معلمان قطع شود.
3. عیدی همه ی کارمندان و کارگران همچون معلمان سیصد و پنجاه هزار تومان (واقعی) پرداخت شود.
4. اضافه کار کارمندان و کارگران یک سال پس از کار پرداخت شود .(تبصره : در این مورد می توان به همان یک سال اکتفا کرد و لزومی ندارد همچون معلمان اضافه کارشان را به شکل معوقه و بعد از چند سال پرداخت شود.)
5. به کارمندان و کارگران همچون معلمان بن کتاب، بن خرید و انواع بن ندهند .
6. حقوق کارمندان و کارگران را چون معلمان به روش های مختلف چون بدی آب و هوا و ... کاهش دهند.
7. همه ی کارمندان و کارگران مانند معلمان در راه رضای خدا کار کنند و یا مانند شمع بسوزند.
8. با توجه به قانون خدمات اخروی شغل سایر کارمندان و کارگران را مانند معلمان شغل انبیاء محسوب کنند.
9. کارمندان و کارگران به همان چیزی که دارند قانع باشند یا مانند معلمان ردای کارمندی و کارگری را از تن بیرون کنند.
10. ارزش های کارمندی و کارگری را با مسائل مادی آمیخته نکنند و آن را مانند شغل معلمی یک مسأله ی معنوی و اخروی بدانند.
این راهها بخشی از راهکارهای علمی و عملی و آزمایش شده بر روی معلمان برای افزایش مقاومت اقتصادی است و بدون شک با مشاوره ی معلمانی که می شناسید این راهها قابلیت گسترش دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم