فانی در تبریز عنوان کرد:
پیگیری رتبه‌بندی معلمان/ «مهر 94» حساس‌ترین پروژه مهر پس از انقلاب

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان را به عنوان یک برنامه کشوری دنبال می‎کنیم گفت: در برنامه توسعه‌ای پیشنهاد شده سهم آموزش از بودجه عمومی دولت تا سال 2030 باید به مرز 25 درصد برسد.

خبرگزاری فارس: پیگیری رتبه‌بندی معلمان/ «مهر 94» حساس‌ترین پروژه مهر پس از انقلاب
 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی‌اصغر فانی پیش از ظهر امروز در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل سراسر کشور در تبریز با اشاره به برگزاری اجلاس روسای آموزش و پرورش در هفته گذشته اظهار کرد: اجلاس سی و دوم را در تهران برگزار کردیم و 750 رئیس آموزش و پرورش در این اجلاس حضور داشتند و اهداف سه‌گانه را در این اجلاس دنبال می‌کردیم.

وی ادامه داد: کلید تحول در آموزش و پرورش باید در برنامه ششم توسعه با توجه به سند توسعه طراحی شود و همانگونه که مقام معظم رهبری در برنامه‌های ابلاغی برنامه ششم تاکید کردند، باید برنامه‌های لازم در این زمینه طراحی شود.

فانی افزود: باید نقشه راه سند تحول آماده شود و توانستیم سند تحول را در سال گذشته طراحی کرده و در اجلاس روسای آموزش و پرورش ارائه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم حمایت دولت و مجلس را از این سند داشته باشیم، توسعه پایدار با توسعه آموزش و پرورش حاصل می‌شود و این امر در کل جهان مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه‌ای پیشنهاد شده تا سهم آموزش از بودجه عمومی دولت تا سال 2030 باید به مرز 25 درصد برسد و این در حالی است که تا دولت هشتم سهم دولت بیش از 15 درصد بود و در طول دولت نهم و دهم سهم بودجه آموزش و پرورش به 9 درصد کاهش پیدا کرد و روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتیم همین سهم بود و در دولت تدبیر و امید دو درصد این سهم افزایش یافت و به 11 درصد رسیده است.

فانی گفت: در برنامه ششم توسعه می‌توان به اصلاح اساسی در امر بودجه‌ای رسید و سهم آموزش را به میانگین جهانی رساند، در این صورت است که می‌توان به آینده آموزش و پرورش امیدوار بود.

به جای تکلیف به آموزش و پرورش منابع برای آموزش و پرورش اختصاص یابد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تحولات ساختاری خوبی در حال انجام است اما امیدواریم همراهی مجلسی‌ها را شاهد باشیم و به جای تکلیف به آموزش و پرورش منابع برای آموزش و پرورش اختصاص یابد.

فانی اظهار کرد: سند تحول در برنامه ششم توسعه و نیز رتبه‌بندی معلمان را به عنوان یک برنامه کشوری دنبال می‎کنیم و اقدامی مفیدی است که باید با شروع خوب به هدف نهایی برسد.

وی افزود: 970 هزار فرهنگی در کشور وجود دارد و فعالیت گسترده‌ای توسط این معلمان در کشور و دورافتاده‌ترین نقاط صورت می‌گیرد و حق‌الزحمه متناسب با فعالیت‌هایشان را دریافت نمی‌کنند.

احکام رتبه‌بندی معلمان تا شهریور ماه داده می‌شود

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علاوه بر اینکه بودجه مصوب 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص یافته است و احکام نیز تا شهریور ماه داده می‌شود، شروع خوبی در این مورد صورت گرفته است.

وی با اشاره به پروژه مهر 94 اضافه کرد: مهر 94 حساس‌ترین پروژه مهر پس از انقلاب است چرا که 38 هزار معلم امسال بازنشسته می‌شوند و حتی یک نفر نیز جذب نشده و اولین گروه معلمان جدید سال 95 فارغ‌التحصیل خواهند شد و یک سال را از دست می‌دهیم، اگر برنامه‌ریزی‌ها صورت نمی‌گرفت معلمان جدید را برای دو سال از دست می‌دادیم.

متوسطه امسال سه ساله شده و به تدریج حذف می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال ورودی جدید معلم نداریم و معلمان دوم متوسطه ما نیز مازاد بر نیاز است و متوسطه امسال نیز سه ساله می‌شود و به تدریج متوسطه‌ها حذف می‌شوند و یک چهارم نیروی متوسطه اضافه است و این درحالی است که در ابتدایی کسری نیرو داریم.

فانی افزود: از هشت ماه گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در حال انجام است که چگونه از معلمان متوسطه در مقاطع دیگر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مدارس مهر موجب تراکم دانش‌آموز شده و جابه جایی دانش‌آموز را در پروژه مهر شاهد هستیم ولی با هماهنگی‍‍‎های انجام شده در پروژه‎های مسکن مهر هیچ مشکلی از بابت نیروی انسانی و تجهیزات نداریم.

 14 ماه قبل از آغاز مدارس چاپ کتب درسی آغاز می‌شود

فانی یادآور شد: سالانه حدود 130 میلیون کتاب چاپ و توزیع می‌شود و چاپ کتب سال 95 از هم اکنون آغاز شده و در مهر 95 نیز مشکلی نخواهیم داشت و در واقع 14 ماه قبل از آغاز مدارس چاپ کتب درسی آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: با پروژه‌های مسکن مهر تکلیف و مشکل برای آموزش و پرورش زیاد می‌شود ولی در عین حال تلاش می‌شود تا کمبودی در تامین نیازهای مدارس صورت نگیرد.

فانی گفت: شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش داشته‌اند و این همکاری زمینه‌ساز کارهای بزرگ بوده است.